Heb je een vraag of wil je een afspraak maken? Laat hier je telefoonnummer achter. Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Narrowcasting v.s. broadcasting: twee begrippen die op elkaar lijken maar het tegenovergestelde betekenen. Nieuwsgierig naar het verschil tussen narrowcasting en broadcasting? Lees dan snel verder.
Wat betekent narrowcasting? Narrowcasting is simpelweg het uitzenden van informatie via beeldschermen voor een specifieke doelgroep, op een specifieke plaats en op een specifiek moment. Deze informatie is bewust gekozen en wordt uitgezonden aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hebben. Narrowcasting is daarin precies het tegenovergestelde van het begrip broadcasting.
Wat betekent broadcasting? In tegenstelling tot narrowcasting is broadcasting het uitzenden van informatie via beeldschermen aan een zo groot mogelijke publiek. Denk bijvoorbeeld aan een reclamespotje op tv of een radio-uitzending.
De keuze tussen narrowcasting of broadcasting hangt volledig af van het type inhoud en het uiteindelijke doel. Een overheidsinstantie kiest eerder voor een uitzending om iedereen te informeren over een bepaalde wet die in de komende maanden van kracht wordt, aangezien het doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en de informatie verder te verspreiden. Terwijl je als winkeleigenaar juist kiest voor narrowcasting omdat je dan met specifieke informatie (acties of aanbiedingen) een specifieke doelgroep (klanten) op een specifieke plaats (winkel) kan bereiken.